top of page
חיפוש
  • טובי דנון

כיצד תנהל/י את הליך הגירושין בצורה הטובה ביותר?


גישור גירושין

זוג שמתחתן בדרך כלל אינו מצפה שהנישואין ייכשלו. עם זאת, עפ"י הסטטיסטיקה בישראל, מעל ל- 30% מהנישואין מסתיימים בגירושין. אין ספק שהפרידה והגירושין הם קשים מאד מבחינה רגשית, אך ניהול נכון של ההליך יכול להקל על קשיי הפרידה.

במאמר זה נפרט כיצד כדאי לנהל את הליך הגירושין, כיצד כדאי לטפל בילדים וכיצד יכול כל אחד מבני הזוג לטפל בעצמו.


מתגרשים – כיצד כדאי לנהוג?

סיום הנישואין בדרך כלל משחרר מבול של רגשות הכוללים כעס, צער, חרדה ופחד. לעיתים רגשות אלה יכולים להתעורר כאשר את/ה הכי פחות מצפה להם. תגובה כזו היא נורמלית ובחלוף הזמן עוצמת רגשות אלה בדרך כלל תפחת. יש לזכור שכל אחד מבני הזוג מגיב בצורה אחרת והזמן הנדרש על מנת להתגבר על קשיים רגשיים אלה הוא שונה לכל אחד מהם. בינתיים, מה שכדאי להשתדל ליישם זה להיות חיובי ונחמד לעצמך. ידוע כי אנשים שהם נחמדים לעצמם ומעריכים את עצמם, קל להם יותר לנהל משברים וקל להם יותר להתמודד עם הקשיים הכרוכים בהליך הגירושין.


סביר להניח שלשבת ולדבר עם בן/בת הזוג שלך עשוי להיות הדבר האחרון שברצונך לעשות בעת הזאת. אך, דווקא בתקופה קשה זו, תקשורת טובה ושיתוף פעולה הם חשובים מאד ועשויים להפוך את הגירושין לקלים יותר לכל המעורבים. תקשורת ושיחה עם בן/בת הזוג כמו גם עם אחרים, על הדברים, עשויים לעזור לך להגיע להחלטות המתאימות ולהימנע ממחלוקת וסכסוך.


לעיתים, כאשר אדם נמצא בסערת רגשות, קשה לו יותר להתמקד ולזכור את הפרטים החשובים. לכן מה שכדאי לעשות זה לבחור זמן שבו את/ה מרגיש רגוע יותר ולהעלות על הכתב את כל הנקודות שאת/ה רוצה לדון בהן. ואז כאשר תשבו ביחד לדבר, תוכל/י להשתמש ברשימה שהכנת. זה מוכח שכאשר עובדים עם רשימה שהוכנה מראש, קל יותר להתמודד עם הרגשות שיכולים לעלות בשיחה של פנים אל פנים. אם הדיון בנושאים מסוימים אישיים הוא עדיין קשה מידי, ניתן לנסות לעשות זאת בהתכתבות במייל או ווטס-אפ וגם להיעזר בשרותי גישור לגירושין.

חשוב מאד שלא לחשוב על הפרידה כעל קרב. גישור גירושין הוא חלופה טובה על פני יציאה למלחמה ופתיחת הליכים בבית המשפט. עפ"י החוק כיום לא ניתן לפנות ישירות לבית המשפט ויש להגיש ראשית בקשה ליישוב סכסוך ליחידת הסיוע. ביחידת הסיוע נפגשים עם עובד/ת סוציאלי אשר ינסה להסביר מהן החלופות לניהול הליך הגירושין. ניתן ואף רצוי לפנות ישירות לגישור ולהימנע מכל ההליך ביחידת הסיוע אשר אורך זמן רב. יש להדגיש כי בחירה בגישור גירושין יכולה להועיל לבניית תקשורת הורית טובה יותר, לשביעות רצון רגשית ויכולה להועיל לסיפוק צרכי הילדים.


כיצד לטפל בילדים?

גירושין יכולים להיות חוויה טראומטית לילדים. רוב הילדים מסתגלים למצב החדש היטב בתוך כשנתיים לאחר הגירושין. לעומת זאת, יש להביא בחשבון שילדים חווים לעתים קרובות יותר בעיות כאשר ההורים, במקום להיפרד, נשארים בנישואין כושלים עם סכסוכים בעצימות גבוהה.

בתוך הליך הגירושין, ההורים יכולים לעשות הרבה כדי להקל על הילדים. עליהם לעשות כל מה שביכולתם לעשות על מנת להרחיק את הסכסוך מן הילדים. קונפליקט הורי מתמשך מגביר את הסיכון לבעיות פסיכולוגיות וחברתיות אצל הילדים. גם כאן בחירה בגישור לגירושין יכולה לסייע להפחתת הקונפליקט.


זה בדרך כלל מועיל לילדים כשההורים מכינים מראש תכנית מה יקרה בעתיד ומציגים אותה לילדיהם ביחד, ההבנה שההורים יישארו הוריהם לתמיד חשובה מאד לביטחון הילדים. בנוסף, חשוב בהמשך לשמור על קיום תקשורת פתוחה עם הילדים. הילדים ניזוקים פחות כאשר מתקיימת שיחה משותפת כנה על השינויים שהמשפחה תעבור.

שינויים פתאומיים יכולים במקרים רבים להיות קשים לילדים. לכן חשוב ליידע אותם על הפרידה בזמן הנכון. הודיעו להם מספיק זמן מראש על כל שינוי כגון עזיבת אחד מכם את הבית המשותף או מעבר לבית חדש. זה חשוב על מנת למזער כל פגיעה רגשית בעתיד.


לאחר הפרידה חשוב שיהיה לילדים קשר קרוב עם שני ההורים. ניתן וכדאי להיעזר באנשי מקצוע על מנת לתכנן את כל המהלך אל מול הילדים ועל מנת לשמור על המשך קשר טוב בין ההורים לילדיהם. זה יסייע לילדים בהמשך הדרך.


כיצד תטפל/י בעצמך?

השינויים האישיים והרגשיים הנגרמים בהליך פרידה וגירושין יכולים להיות מכריעים. לכן עכשיו יותר מתמיד, עליך לדאוג לעצמך. השתמש/י בקרובים אליך לצורך תמיכה, פנה/י אל בני משפחה וחברים לקבלת עזרה ולו רק לצורך הקשבה. קיימות קבוצות תמיכה אשר יכולות גם לעזור לך להתמודד עם הרגשות הרבים המתעוררים עם סיום הנישואין. במידת הצורך כדאי גם להיעזר בשיחות עם איש מקצוע.

חשוב ככל האפשר להישאר חיובי, נסה/י לחזור לפעילויות שאהבת ונהגת לעשות אך מזמן לא עשית, נסה/י כמוכן פעילויות ותחביבים חדשים. והכי חשוב שמור/שמרי על בריאותך הפיזית באמצעות שמירה על תזונה נכונה ופעילות גופנית.



416 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page