top of page
חיפוש
  • דורית עץ הדר

גיבוש הסכמים בקרב משפחות להט"ב

עודכן: 28 באוג׳ 2022


יישוב סכסוכים וגיבוש הסכמים בקרב משפחות להט"ב

זכויות הקהילה הגאה בישראל

למרות השיפור ביחסה של החברה הישראלית לקהילה בשני העשורים האחרונים, בהיבט הממסדי, מעמד חברי הקהילה חוקי אך הם עדיין מופלים בנושאים רבים.

גם היום בני ובנות זוג להט"ב עדיין אינם רשאים להתחתן בישראל, לאמץ ילדים או לקיים הליך פונדקאות בארץ וסובלים מאפליה ברישום כהורים במשרד הפנים. המדינה עדיין לא מכירה במסמכים רשמיים המצביעים על שינוי מין ופשעי שנאה נגד להט"בים עדיין לא מוגרו.

נישואים

גם היום בני ובנות זוג להט"ב עדיין אינם רשאים להתחתן בישראל, נישואין וגירושין בישראל מתבצעים אך ורק על ידי הרבנות שלא מכירה בזוגיות גאה. לכן נדרשים הזוגות שמעוניינים להתחתן לטוס למדינה זרה, שמכירה בהם, ולהתחתן במתכונת של נישואים אזרחיים. הודות לפסיקת בג"ץ משנת 2006 המדינה מחויבת לרשום זוגות להט"ב שהתחתנו בחו"ל כנשואים במשרד הפנים.

אימוץ ילדים וילדות בישראל

לפי חוק אימוץ ילדים רק זוגות הטרוסקסואליים (גבר ואישה) רשאים לאמץ. היועץ המשפטי לממשלה קבע ב-2008 כי זוג להט"בי רשאי לכאורה לאמץ, אך הדבר יתאפשר רק במקרה שלא יימצא זוג הטרוסקסואלי. בני הזוג הגאים יירשמו במקרה כזה כהורה יחידני. כך בפועל, אופציית אימוץ על-ידי הורה יחידני או זוג להט"ב חסומה וטרם הוגשה הצעת חוק בעניין.

פונדקאות בישראל

בישראל החוק קובע כי רק גבר ואישה נשואים רשאים לקיים הליך פונדקאות בארץ. כתוצאה מכך, בני זוג להט"בים נאלצים לבצע פונדקאות בחו"ל, לרוב בצפון אמריקה, הרחק ממשפחותיהם ובעלות של כחצי מיליון שקל.

הסכם חיים משותפים/הסכם זוגיות בקרב משפחות להט"ב

כיוון שבישראל נשללת כיום מזוגות חד מיניים האפשרות להינשא, הם ייחשבו כידועים בציבור. מעמד זה מקים חובות וזכויות משפטיות. לעתים הצדדים חפצים לקבל על עצמם את כל הזכויות והחובות, האחד כלפי משנהו, מכוח מעמדם כידועים בציבור. במקרים אחרים הם עשויים להסכים באמצעות עריכת הסכם חיים משותפים/הסכם זוגיות, לשנות את החובות והזכויות להם הם זכאים מתוקף מעמדם כידועים בציבור. הסכם זה מסדיר את מעמדם המשפטי, כולל זכויות וחובות האחד כלפי משנהו, הן בתקופת החיים המשותפים ובמקרה חו"ח של פירוד.

היתרון בהסכם זה הנו ודאות משפטית באשר למערכת היחסים ביניהם ובעיקר בכל הנוגע לחלוקת הרכוש ומניעת מאבקים משפטיים בין הצדדים במקרה של פרידה. ההסכם מגן על האינטרסים של שני הצדדים, כל צד יודע מהן זכויותיו, כמו גם חובותיו, ביחס לבן הזוג האחר.

זוגות חד מיניים רואים בהסכם זה לא רק חוזה משפטי אלא גם ביטוי למחויבות שלהם זה כלפי זה. ההסכם אינו מוגבל רק לחלוקת הרכוש ומשמש הכרה בזוגיות, מסדיר את ניהול הקשר הזוגי, ההורות וניהול משק בית משותף במסגרת החיים המשותפים. בהסכם נקבע מהו הרכוש הנפרד של בני הזוג ומהו הרכוש המשותף, ומתייחס לזכויות הרכושיות של כל אחד מהצדדים. בהסכם מסדירים הצדדים גם את דרך הפירוד (במידה ויקרה), חלוקת הרכוש המשותף והרכוש שנצבר בתקופת היותם ידועים בציבור, אחריות הורית ותשלום מזונות (במידת הצורך) ועוד...

כיום הסכם זה, יכול להיות מאושר על ידי בית המשפט וליתן לו תוקף של פסק דין. בכך מחזקים אנו את מעמדו והוא הופך מהסכם חוזי רגיל להסכם בעל תוקף פסק דין מחייב הניתן לאכיפה אף בהוצאה לפועל. בהעדר הסכם ממון הקובע את אופן חלוקת הרכוש בין הצדדים במקרה של פרידה, בני הזוג יהיו כפופים להלכת השיתוף שמשמעותה היא כי כל אחד מבני הזוג יכול לטעון לזכויות ברכושו של האחר היה ויוכיח כי הייתה כוונת שיתוף בנכס.

הסכם הורות משותפת

ההסכם נועד למקרים בהם זוג אנשים גבר ואישה (בדרך כלל חד מיניים), אשר אין ביניהם קשר רומנטי, מחליטים יחד להביא צאצא משותף לעולם וזוהי תכלית היכרותם.

תכלית ההסכם הינה להסדיר את מערכת היחסים שבין גבר ואישה שהם הורים ביולוגיים לילד משותף, אך אינם חיים כבני זוג ואינם מנהלים משק בית משותף. עם זאת, שני ההורים הביולוגיים ולעיתים בני זוגם לוקחים אחריות מלאה על ילדם המשותף.

לצורך ביצוע האמור, הצדדים מבקשים להעלות על הכתב הסכם אשר יסדיר באופן ברור ומפורש את זכויותיו וחובותיו של כל אחד מהצדדים, הן ביחס לתקופה שקדמה להולדת ילדם המשותף ולאחר הולדת הקטין.

הסכם ההורות יתייחס לסוגיות הנוגעות לחייו של הקטין. זמני השהות של כל הורה עם הקטין, הזכות בקבלת החלטות משותפות ביחס לקטין, נטל האחריות הכספית של ההורים ביחס לקטין לרבות מזונות, הוצאות רפואיות, הוצאות חינוך וכיו"ב.

בנוסף יקבעו בהסכם מנגנונים לפתרון בעיות ככל שיעלו בעתיד, למשל מגשר מוסכם, מתאם הורי, פסיכולוג מוסכם וכל איש מקצוע נדרש, אשר יש בו כדי לסייע בדרך קבלת ההחלטות ופתרון הבעיות שעלולות להתעורר.

למה להגיע להסכמות באמצעות גישור?

העיסוק בנושאים הכלולים בהסכמים, נראה לבני זוג רבים כדבר שלא נעים לעסוק בו וכגורם שיכול להשפיע על ערעור האמון ומערכת היחסים ביניהם.

הדרך הנכונה להגיע להסכמות בין הצדדים ובסופה להסכם היא באמצעות גישור המסייע לצדדים להגיע לפתרונות יצירתיים ולהסכם מאוזן המגן על הצדדים. השיח הוא הרבה יותר נוח ונעים.

בגישור, בני הזוג מעלים את הרצונות שלהם ואת הדברים החשובים לכל אחד מהם ובעזרת המגשר הם מגיעים להסכמות בכל נושא ונושא ברוח טובה ובכך מרגישים טוב יותר ויוצאים מאוחדים ביחד לחייהם המשותפים.


182 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page