top of page
חיפוש
  • טובי דנון

גירושין וילדים

עודכן: 12 בינו׳ 2023


גירושין וילדים

אחוז הולך וגדל של זוגות בוחרים כיום להתגרש, במקרים רבים במשפחות אלה יש גם ילדים. על בני זוג, שהם גם הורים ושוקלים להתגרש, להיות מודעים להשפעה הרבה שיש על הליך הגירושין על ילדיהם. חשוב לזכור כי במהלך תקופה קשה זו של פרידה, ההורים עסוקים בבעיות שלהם הקשורות לגירושין אך עם זאת הם גם ממשיכים להיות האנשים החשובים ביותר בחייהם של ילדיהם.


ידוע כי בני זוג מושפעים כל אחד באופן שונה מהפרידה. לעומת זאת ילדים שהוריהם מתגרשים, תמיד מפוחדים ומבולבלים מהאיום על ביטחונם. חלק מההורים מרגישים כל כך פגועים או המומים מהגירושין שהם עשויים לפנות לילד על מנת לנחם אותם או על מנת להתחזק. יש לזכור כי זה עלול להוסיף ללחץ ולמתח שהילד חווה. ילדים מאמינים לעתים קרובות שהם אלה שגרמו לעימות בין הוריהם. ילדים רבים לוקחים על עצמם את האחריות לגרום להוריהם להמשיך לחיות יחד, דבר הגורם להם לחצים נוספים.


יש להיות ערים לעובדה כי מחלות גופניות או בעיות התנהגותיות ואחרות המופיעות אצל ילדים יכולות לקרות כתוצאה מהאובדן הטראומטי של אחד ההורים או של שניהם בגלל הגירושין. בתקופה זו נדרשת תשומת לב רבה לילדים, יש לגייס את כל הכוחות האפשריים על מנת לעזור לילדים להתמודד בתקופה זו של סכסוך בין ההורים.


חשוב לדבר עם הילדים על המצב. אמנם זה קשה בדרך כלל אך הטיפים הבאים יכולים לעזור הן לילד והן להורים להתמודד עם האתגר והלחץ של שיחות אלה:

  • חשוב שלא לשמור את זה בסוד או לחכות עד לרגע האחרון.

  • ספרו לילדיכם על המצב שניכם ביחד אם אפשר ולכל אחד בהתאם לגילו.

  • חשוב להציג את הדברים בצורה פשוטה ככל האפשר ולהימנע משיתוף במידע רב מידי שהוא יותר משנדרש לילד.

  • חשוב להבהיר לילדים שהגירושין אינם באשמתם.

  • ניתן להודות בצורה אמיתית שהפרידה תהיה עצובה לכולם.

  • הרגיעו את ילדיכם ששניכם אוהבים ותמשיכו לאהוב אותם ותמיד תמשיכו להיות הוריהם.

  • בכל מקרה, אין לדון זה עם זה בבעיות הקשורות לגירושין בנוכחות הילדים ואין לדון או לשתף את הילדים בבעיות אלה.



על ההורים להיות ערניים במיוחד לסימני מצוקה אצל כל אחד מהילדים. ילדים צעירים עלולים להגיב בכך שהם הופכים להיות תוקפניים יותר ואינם משתפים פעולה או בכך שמופיעה אצלם נסיגה כלשהי. ילדים מבוגרים יותר עלולים לחוש עצב עמוק ותחושה של אובדן, יכולה להיות גם השפעה לרעה על הלימודים וכן יכולות להופיע בעיות התנהגותיות שונות. כמוכן ידוע כי ילדים ממשפחות שבהן ההורים התגרשו עלולים לחוות, בגיל ההתבגרות וגם כמבוגרים, בעיות שונות במערכות היחסים שלהם או בעיות הקשורות להערכה עצמית.


הילדים ירגישו בטוחים יותר אם יידעו שאמא ואבא ימשיכו להיות הוריהם ויישארו מעורבים בחייהם אף על פי שהנישואין הסתיימו והם לא יגורו ביחד. סכסוכי גירושין קשים וממושכים או לחץ על הילד "לבחור" צד יכולים להיות מזיקים מאד לילדים מעבר לנזק שנוצר בגלל הגירושין. מחקרים מראים כי ילדים מרגישים ומגיבים טוב יותר כאשר הוריהם שומרים על רמה נמוכה של סכסוך ומשתפים פעולה ביניהם למענם.

לפעמים קורה שילד מסרב להיות בקשר עם אחד ההורים. זה יכול לקרות ללא סיבה הנראית לעין או בעידוד מסוים של ההורה השני. עליכם לדעת שזה זה מזיק מאד לילד ואף קשה להורה השני שהילד מסרב להיות אתו בקשר.


מחויבות מתמשכת של ההורים לבריאותם הנפשית ולרווחתם של הילדים היא חיונית. אם אחד הילדים מראה סימנים של מצוקה, חשוב לפנות עם הילד לעזרה מקצועית של פסיכולוג או פסיכיאטר לצורך הערכה וטיפול. בנוסף, כדאי להיעזר במטפל על מנת ללמוד כיצד להתנהג עם הילדים ואיך ניתן להפוך את המתח המלווה את תהליך הגירושין לקל יותר לכל המשפחה.




62 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page