top of page
חיפוש
  • טובי דנון

חשיבותה של אחריות הורית משותפת לקשר עם הילדים

עודכן: 28 באוג׳ 2022


משמורת משותפת

מבוסס על מאמר של תמר כהן לביא אשר פורסם ב- ynet ביום 8/2/2017


כשזוג מחליט להתגרש הוא בדרך כלל רוצה את הטוב ביותר עבור ילדיו. אנו נתקלים לעתים בניסיונות של הזוג להילחם אחד בשנייה, בנושא האחריות ההורית וזמני השהות, על חשבון הילדים. מחקר חדש קובע שאחריות הורית משותפת, אשר בה הילד מבלה באופן שווה עם כל אחד מההורים, תשפיע לטובה על מערכת היחסים שלו עם הוריו.

המחקר כלל יותר ממאה סטודנטים שהוריהם נפרדו או התגרשו בילדותם המוקדמת. החוקרים בחנו איזה דפוס של אחריות הורית וזמני שהות היה להם עם כל אחד מההורים. גם הוריהם של הסטודנטים דיווחו כמה זמן בילה כל אחד מהם עם הילדים בין הגילאים 5-15.


מסתבר שזמן שווה בין ההורים מועיל לילדים ולהורים

על פי תוצאות המחקר, כאשר הילד ישן ומבלה עם אביו זמן שווה לזמן שהוא עם אמו, הקשר עם האם לא רק שלא נפגע אלא אף מתחזק וגם האב נתרם מהקשר וממערכת יחסים איכותית עם הילד שלו.

החוקרים גילו שככל שהלינה של הילדים בגיל צעיר התחלקה באופן שווה בין שני ההורים, כך הקשר בבגרות עם שני ההורים היה חזק יותר. עוד הם גילו שאם היה חסך בדמות האב או במשך הזמן שהילד בילה עם האב בילדותו, ניתן לפצות עבור זמן זה על ידי לינה מרובה יותר אצל האב בהמשך. זהו נתון מעודד היות ומסתבר שהקשר הוא בר תיקון.

החוקרים הציעו כמה סיבות לכך שזמני שהות שווים עם שני ההורים מועיל לילדים. עבור האבות הצורך לטפל בילדים ברוטינות היום ולא רק למספר שעות בודדות תורם לחיזוק הקשר עם הילדים ומספק בסיס לעתיד היחסים. היתרון עבור האם הוא שלינה אצל האב מסייעת לאם לנוח ולהתאוורר מהמתח והלחץ שיש בגידול הילדים.


נוכחות שני ההורים בחיי הילדים

יש ילדים שיכולים לעבור את תהליך הגירושין של הוריהם עם צלקות לאורך כל חייהם ויש כאלה שיעברו זאת ללא שום צלקת או טראומה. הדבר קשור לאופן בו ההורים מתגרשים, כל ילד מושפע מתהליך גירושי הוריו. ילד זקוק לשני הוריו במהלך חייו וחשוב שהאם והאב יהיו נוכחים באירועים משמעותיים בחיי הילד כמו יום הולדת, אספות הורים או ביקור בחוגים של הילד גם אם זה לא היום שנקבע במסגרת זמני השהות. עבור הילד זוהי חוויה בלתי נשכחת.

לעתים ההורים מנצלים את הילדים כדי להתנגח או לנקום אחד בשני. אל תשתמשו בילדיכם ואל תערבו אותם במלחמות שלכם, זכרו כי הם לא אשמים והם לא חלק מהן. כאשר אתם נמצאים לבד עם הילדים, הקפידו לדבר בכבוד על ההורה השני, אל תתנו להם להרגיש חצויים ביניכם.


חשוב לדעת להציב לילדים גבולות גם לאחר הגירושין

לאחר הפרידה, היו שלמים עם הבחירה שלכם ואל תחנכו את הילדים מתוך רגשות האשם שלכם. חינוך שכזה עלול לפגוע בבריאות הנפשית של ילדיכם ולא יסייע להם להשלים עם הפרידה שלכם. גבולות הנם דבר בסיסי וצורך של הילדים ולכן יש להציב להם את הגבולות עם המון אהבה גם בפרקי הזמן שכל אחד מכם מבלה אתם בנפרד, חשוב גם לתאם ביניכם גבולות אלה. ילדים להורים גרושים מעריכים ומכבדים את ההורה שמציב את הגבול בנחישות ולא מתוך רגשות אשם.


לסיכום

חשוב שתהיו נוכחים באופן שווה בחיי ילדיכם, בתהליך הגירושין הילדים פגיעים ומאוד רגישים. השתדלו להיות אתם בקשר גם בימים בהם אתם לא מתראים אתם. שוחחו אתם בטלפון ושלחו להם הודעות ומסרונים באופן קבוע בכדי לשדר להם שאתם תמיד בשבילם.







92 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page